Grote groei in aantal kleine cateringbedrijven

Foodtruckfestivals zijn tegenwoordig overal, en al die lekkere hapjes moeten natuurlijk ergens vandaan komen. Al sinds 2011 is het aantal cateringbedrijven tijdens evenementen met 3000 bedrijven toegenomen. Dit brengt Nederland op een aantal van 8000 bedrijven. Andere beroepen in de sector maakten ook een flinke stijging mee. Dit is te verklaren door de opkomst van veel meer kleine bedrijfjes. Die richten zich tegenwoordig veel meer op een specifiek product, zoals koffie of pannenkoeken. Dit is wat we tegenwoordig foodtrucks noemen.

Het precieze aantal nieuwe foodtrucks dat zich heeft gemeld is niet bekend gemaakt, maar de enorme stijging was niet te ontkennen. De groei is te verklaren door de drempel, die bij het starten van een foodtruck veel lager ligt dan bij een horecagelegenheid. Het is tegenwoordig ook aantrekkelijker om een foodtruck te hebben aangezien mensen steeds meer werken met als gevolg dat ze minder vrije tijd hebben. Daardoor geven ze op de momenten dat ze wel vrij zijn het geld veel makkelijker uit dan voorheen.

Ook festivals maken het aantrekkelijk om een kleine cateringonderneming op te zetten. Het is een echte publiekstrekker om verschillende eetkraampjes te hebben staan op je terrein. Voor hun eigen marketing is het dus sowieso al erg aantrekkelijk, laat staan voor de bestaande horeca gelegenheden. Deze breiden alleen maar uit en gebruiken deze trucks ook als marketing voor henzelf.

Toch is het geen goudmijn om met een foodtruck op een festival te staan. Voornamelijk het weer kan echt roet in het eten gooien, mensen kopen nagenoeg niks tijdens een zware bui. Ook neemt de productie ervan erg veel tijd in beslag omdat deze vaak zelf worden gemaakt. Deze markt is constant in beweging, dus waar we over een jaar staan met deze trucks weet eigenlijk niemand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*


error: