Interview Remy: Troubleshooter met humor

Sinds februari 2013 werkt Remy bij People4All als Peoplemanager en Troubleshooter. Maar wat trekt Remy zo aan in de horeca- en cateringbranche? En wat houdt zijn werk precies in? Laten we het hem zelf vragen!

Wanneer ik op kantoor vertel dat ik een interview met Remy op de planning heb staan, krijg ik verschillende verhalen te horen waaruit blijkt dat hij wel in is voor een geintje. Tijdens ons gesprek bevestigt hij dat direct. “Je moet tijdens het werk momenten hebben waarop je serieus bent en hard werkt, maar je moet ook plezier hebben. Het moet gezellig zijn,” aldus Remy. “Humor, gezelligheid en vooral plezier hebben in wat je doet breng je ook over op de gasten. Als je ergens gaat eten en je ziet dat het personeel plezier uitstraalt dan zorgt dat voor een fijne sfeer. De sfeer in een horecagelegenheid wordt in mijn ogen grotendeels bepaald door het personeel.”

Hij vertelt mij dat zijn werkdagen eigenlijk nooit hetzelfde zijn, maar dat hij meestal bedrijfscatering doet. “Soms sta je à la minute broodjes en warme gerechten te bereiden en soms is het heel basic en wordt alles van te voren voorbereid,” vertelt hij. “Als Troubleshooter ben ik overal inzetbaar. Het maakt niet uit naar wat voor locatie je mij stuurt en wat voor gekkigheid daar is, het komt wel goed.”

“Toen ik heel klein was hing ik al bij mijn moeder in de keuken”

Het is duidelijk dat Remy helemaal op zijn plek zit bij People4All. Maar waar komt die liefde voor het vak vandaan? “Toen ik heel klein was hing ik al bij mijn moeder in de keuken. Zij kan goed koken en ik wilde dat ook leren. Ik riep altijd heel stoer dat ik ooit een restaurant wilde hebben. Van kleins af aan zit ik dus al in die hoek. Op een half jaartje callcenter na heb ik ook nooit wat anders gedaan, dat zegt genoeg denk ik.” Wanneer ik hem vraag of hij zichzelf in drie woorden kan omschrijven, zegt hij het volgende: “Spontaan, sociaal en een doorzetter. Doorzetten, zo ben ik ook opgevoed. Hard werken, daar begint het mee. Het gebeurt weleens dat je last minute dubbele diensten moet draaien. Als ik helemaal kapot thuis kom na een dag van 12 uur werken, dan haal ik daar voldoening uit. Dan heb ik het gevoel dat ik het verdiend heb om neer te ploffen op de bank.”
Remy heeft de afgelopen jaren al op een hoop locaties en evenementen gewerkt, maar wat is nou de werkdag waaraan hij de beste herinneringen heeft? “Dan moet ik direct denken aan onze eerste keer op de bloemenbeurs. We stonden daar drie dagen en er werd een groot horecaplein opgezet waar duizenden mensen langskwamen. Het was één grote chaos, maar ook super gaaf. Als het aan het einde van de rit allemaal goedkomt, dan ben je trots. We hebben toen met z’n allen meer dan een steentje bijgedragen.”

troubleshooter“Een 9 tot 5 baan achter het bureau gaat het voor mij niet worden”

Wat hij het leukst vindt aan werken bij People4All kan hij niet in slechts één zin omschrijven. “We zijn inmiddels een groot bedrijf, maar dat voel je niet. Dat vind ik toch wel uniek. De lijntjes zijn heel kort met Karin, Fred en de mensen op kantoor. Ik ben geen nummertje in de massa, ik ben Remy. Wat daarnaast leuk is, is dat we veel verschillende opdrachtgevers hebben. Bedrijfscatering, scholencatering, horecalocaties, we draaien evenementen… Dat houdt de afwisseling er lekker in,” legt hij uit. “Een 9 tot 5 baan achter het bureau gaat het voor mij niet worden. Ik moet steeds prikkels in het werk hebben.”

“Mensen uit de horeca weten wat hard werken is”

Een 9 tot 5 instelling is dus niet handig als je in de catering of horeca wilt werken. Maar waar moet je verder aan voldoen om jouw werk uit te oefenen? “Je moet voldoening halen uit het andere mensen naar hun zin maken. Als het je niet interesseert of een gast tevreden is, dan hoor je in dit vak niet thuis. Je moet houden van chaos en hectiek, een echte horecatopper raakt daar niet van in de stress maar ziet het als een uitdaging. Ik vind de instelling van mensen belangrijker dan wat iemand kan. Je kan alles leren, maar je instelling daar valt of staat het mee,” legt Remy uit. “De andere medewerkers van People4All zijn fijne collega’s. Veel van hun komen ook uit de horeca. Dat zijn toch vaak mensen die, hoe zal ik het zeggen, niet zeiken maar gewoon doorgaan. Ze weten wat hard werken is,” voegt hij eraan toe. “Ik hoop dat er op een dag wat meer waardering komt voor mensen die werken in de horeca en catering, want dat mis ik weleens. Veel mensen beseffen niet wat er allemaal komt kijken bij dit vak. Het is niet simpelweg een hapje en een drankje serveren. Mensen zien alleen de voorkant maar weten niet wat er achter de schermen allemaal gebeurt. Je moet altijd top zijn, je moet voor alles een oplossing hebben, altijd 5 stappen vooruit denken, altijd lachen en altijd vriendelijk zijn. Het is fysiek hard werken maar ook geestelijk. Je spant je in voor de ontspanning van anderen. Het is een onderschatte verantwoordelijkheid,” legt hij uit.

Uitdaging, voldoening en plezier, dat vindt Remy belangrijk. “Mezelf blijven ontwikkelen, nieuwe uitdagingen aangaan en verder kunnen groeien binnen het bedrijf, dat is belangrijk voor mij. Daardoor blijf ik ook kritisch naar mezelf kijken,” vertelt hij. “Ook vind ik het altijd gaaf om te horen als mensen positief zijn over People4All. Ik denk dat iedereen die bij ons werkt wel een gevoel van trots heeft.” Remy neemt humor, plezier en doorzettingsvermogen mee naar de locaties waar hij werkt. Wat mij betreft is het een echte horeca en catering topper!

Ook werken bij People4All? Bekijk dan eens onze vacatures.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*


error: